Recenze (6)

ZAKLÍNAČ: KŘEST OHNĚM
Autor: Andrzej Sapkowski
Žánr: Fantasy

Na Vánoce se ke mě dostaly všechny zbylé díly ságy o Zaklínači, takže čtu jednu za druhou. Pokud jde o Křest Ohněm, Geralt z Rivie, který, jak jsem v této knize zjistil, nepochází z Rivie, se vydal na cestu do Nilfgaardu společně s jeho přítelem bardem Marigoldem a půldryádou Milwou. Putujou přes vrcholky, kde se všude kolem nich válčí. Při putování naráží na trpaslíka Zoltana Chivaye, který se se svou tlupou dalších trpaslíků a několika zachráněných žen a dětí připojuje ke Geraltovi a prožívají spolu několik dobrodružství, během kterých se k nim přidá i upír Regis a nilfgaarďan Cahir, což je ten, který se objevoval v nočních můrách mladé Ciri. Geralt se dozvídá, že se Ciri nenachází u Emhyra v Nilfgaardu a je zatím nezvěstná. I tak se Geralt vydává do Nilfgaardu se všemi zmíněnými, kromě Zoltana a jeho společnosti. Geralt se přeprodí přes Jaguru, kde prožije křest ohněm v tom s myslu, že se vrchá do bitvy o obranu mostu, kde se střetává armáda Nilfgaardu se zbytkem toho, co zbylo z bojovníků z Rivie. Vyhrává a je pasován od královny odboje.

Ciri se v tomto dílu moc neukázala. Žije rebelský život, nebojí se zabíjení, nemá výčitky svědomí a pomalu zapomíná. Jako by kdysi byla princeznou, jako by byl někdo, kdo ji chránil, ale je to jenom sen?

V tomto díle se po dlouhé době objevuje i Yennefer, která se ze srazu čarodějů dostala v přeměněnou nefritovou figurku ve výstřihu jedné čarodějky, která ho přemění zpět asi po měsíci po údálostech na krveprolitém srazu. Společně se s ní se Yen vydává na sraz čarodějek, kde chtějí vytvořit novou Kapitulu čarodějů, která byla rozpuštěna na minulém srazu. Yen odtud utíká ve snaze najít Ciri a Geralta.

ZAKLÍNAČ: ČAS OPOVRŽENÍ
Autor: Andrzej Sapkowski
Žánr: Fantasy

Musím přiznat, že s každým dalším dílem si říkám, kolik zajímavého se toho stane, ale ve skutečnosti Sapkowski dokáže krásně natáhnout pár údálostí na nespočet stránek. Tohle mě prostě nepřestane bavit. Dozvídáme se více informací, kvůli čemu je Ciri v hledáčku spousty lidí. Hlavně císař Emhyr, pán Nilfgaardu ji chce kvůli tomu, že Ciri je potomek jisté Falky, které bylo předurčeno, že její potomek bude ten, kdo změní běh dejin, zničí součastný svět a vytvoří nový. Tím potomkem není Ciri, ale bude to její syn. Emhyr, který po krvelačném srazu čarodějů opět rozpoutává válku, se chce s Ciri oženit a mít syna, který bude tím osudovým dítětem. Jenže nastal problém.

Během onoho srazu se Ciri dostala do Veže Racka, kde byl portál směřující do Veže Vlaštovky, která nebyla doposud nalezena. Ovšem, teleportace se nepovedla a Ciri skončila za horama v nekonečných pustinách. Celé dny jedla vajíčka ještěrů, pila rosu, dokud nenalezla jednorožce. Spolu pak putovali dále, dokud Ciri nenašla banda lovců odměn. Už na správné straně hor byla Ciri osvobozena skupinkou rebelů, kteří si říkají Potkani. S němi zůstala a její osud je zpečeťen v další knize.

A co Geralt? Jeho jméno ještě nezaznělo. Ten byl po srazu čaroděju ošklivě zraněn. Triss ho teleportovala do Brooklinu mezi dryády, kde ho vyléčili a on se vydává za Nilfgaardské hranice s tím, že zde najde svou malou Ciri. Co se snimi stane? Setkají se? A co válka? Uvidíme...

ZAKLÍNAČ: KREV ELFŮ
Autor: Andrzej Sapkowski
Žánr: Fantasy

Jo, jsem prostě ujetej na Zaklínače, zkrátka mě fascinuje svět, ve kterém se děj odehrává. Je tak propracovaný a dokonalí, že se k němu pokaždé rád vrátím. Pokud jde o tento díl, jde o první díl z pětidílné řady románů o Geraltovi a Ciri. Ciri, jak už jsem psal v minulé recenzi, je mladá princeznička, kterou vzal pod svá křídla Geralt poté, co jí válka s Nilfgaardem sebrala domov a rodinu. Geralt ji bere na Kaer Morhen, kde je staré cvičiště zaklínačů a sám se pak z Ciri pokouší vycvičit zaklínačku. Ukazuje se, že Ciri je potomek starší krve, krve elfů a má tak silné magické schopnosti, což se některým lidem ne úplně líbí, takže se Geralt dává do párání po tom, kdo se pokouší Ciri najít. Uspěje? Sám nevím, konec je otevřen na další knihu, která mě snad čeká pod stromečkem.

DETEKTIV
Autor: Arthur Hailey
Žánr: Detektivka

Konečně! Po úmorném měsíci čtení mám tuhle knihu za sebou. Není to z důvodů, že by byla kniha špatná, naopak, je velice čtivá, ale dlouhá. Čtyči stovky stran sice není nic moc, ale narozdíl od ostatních knih je tady písmo poměrně malé a okraje tu taky nepředstavují zrovna volné místo. Tak či onak, kniha je dočtena. A o co vlastně jde? Anslie je detektiv v odělení vražd Miamské policie. Jednoho večera mu zazvoní telefon, kde mu oznámí, že se sním chce setkat jeden sériový vrah Elroy Doil. To by nebyl problém, ale do věznice je to spousta kilometrů a vrah má v sedm ráno sedět na elektrickém křesle. Část knihy se zaobírá minulostí a to konkrétně toho, jak byl Doil dopaden. Ovšem před popravou se Ansliemu svěří s tím, že spáchal spoustu dalších vraž, ze kterých ho podezřívali, ale nebyl za ně obžalován. Teď se k nim přiznává, až na jednu, která mu byla také připisována. Vražda Ernstových. Když je ale nezabil Doil, kdo teda? Případ se opět otevírá a je nutno vše znova prošetřit. Čtení je to sice dlouhé, ale rozhodně to ho nelituji. Tuto knihu určitě doporučuji.

ZAKLÍNAČ: MEČ OSUDU
Autor: Andzej Sapkowski
Žárn: Fantasy

Kdo nebo co je zaklínač snad nemusím opakovat. Přejdemež rovnou k obsahu druhého dílu této ságy o Geraltovi z Rivie. Jako v prvním díle je zde několik různých příběhů z Geraltova života. Avšak v tomto díle už se více dostáváme pod kůži Geraltovým citům, které by neměl mít. Poznává nové lásky a ztrácí je. Ovšem se zde zaklínač zaobírá otázkou osudu. I přesto, že potkává malou princezničku Ciri, která by měla Geraltovi náležitě patřit (souvislosti s prvním dílem), se stále odmítá osudu podmanit a nevěří v něj. Změní se jeho názor?

ZAKLÍNAČ: POSLEDNÍ PŘÁNÍ
Autor: Andzej Sapkowski
Žárn: Fantasy

Pochybuju, že tu jsou lidi, kteří neví, co je zaklínač. Jedna z nejlepších triologií RPG her na motivy příběhů od Sapkowskiho, avšak pro ty, kteří nevědí co je zaklínač, jim to v rychlosti shrnu. Zaklínač je profesionální zabiják příšer, kterými je tento svět prozelzlí až na kost. Tato kniha sleduje příběh Geralta z Rivie. Cvičenec z Kaer Morhen, kde podstoupil mutaci, aby lépe zvládal boj s příšerami. Avšak tato mutace má za následek to, že ti, co ji podstoupí, jsou naprosto zbaveni jakýkoliv citů. Jsou pouze mašiny na zabíjení. Lidé jsou také někdy příšery. Proto dva meče. Stříbrný na příšery a železný na lidi. V knize si přečteme řadu Geraltových zakázek, které se neopakují a každá je něčím jedinečná. A to musím knize pochválit, stejně jako způsob popisu citových částí, které jsou přímo excelentní. Geralt totiž není tak úplně bezcitný, jak by měl.